Bijzonderwijs

september 2018 - augustus 2021 | In 2018 beslissen we om terug te keren naar de oorsprong van onze steun aan het weeshuis en de schoolomgeving. We investeren verder in het voorzien van kwalitatief onderwijs voor de kinderen van het weeshuis en bij uitbreiding de wijde omgeving.

Kwalitatief en structureel onderwijs is een cruciale sleutel tot ontwikkeling en daar willen we steun aan verlenen, zeker in een land en context waar officiële structuren vrijwel geen ondersteuning en financiering bieden en al zeker geen perspectief op lange termijn kunnen garanderen. Als we de kinderen uit het weeshuis en Popokabaka echt een kans op een betere toekomst en een persoonlijke fierheid willen geven, dan is een lerende en zorgende omgeving essentieel. Een extra persoonlijke motivatie is te vinden in het feit dat een aantal weeskinderen die we leerden kennen bij een eerste bezoek ter plaatse, dit jaar naar het eerste leerjaar gaan. We vinden het uitermate waardevol dat zij en hun leeftijdgenootjes daarvoor de nodige omkadering krijgen.

Concreet hebben we onszelf als werkgroep drie doelen gesteld:

  • Financiering op structurele basis van een aantal leerkrachten in vast dienstverband en aan een aanvaardbare verloning (in redelijke verhouding tot gangbare onderwijssalarissen ter plaatse)
  • Financiering van les- en recreatiemateriaal
  • Financiering van onderhoud les- en recreatielokalen

De effectieve besteding van de beschikbare middelen uit subsidies en private financiering en de volgorde waarin projectonderdelen zullen gerealiseerd worden laten we over aan de planning, deskundige aanpak en opvolging van Zuster Lieve Leenknecht en haar medewerkers. Voor ons als werkgroep is het belangrijk dat alle onderdelen van het project zoveel mogelijk uitgevoerd worden binnen een afgesproken timing, alsook dat de verantwoordelijken ter plaatse regelmatig feedback geven en een transparant overzicht van de bestedingen inclusief bewijsstukken.

Hieronder kan je een overzicht vinden van het budget dat we ter beschikking stellen voor alle projectonderdelen. We streven ernaar om gedurende de volledige projectperiode 15.000 euro per werkjaar ter beschikking te stellen. In totaal spreken we dus over een bedrag van 45.000 euro.


Doelstelling 1: Financiering op structurele basis van vier leerkrachten in vast dienstverband
Kostenraming: € 1500 / jaar / leerkracht (salaris, voeding, huisvesting, materialen etc.)

schooljaar 2018 – 2019 € 6000
schooljaar 2019 – 2020 € 6000
schooljaar 2020 – 2021 € 6000

Doelstelling 2: Financiering van les- en recreatiemateriaal.
We spreken hier over IT-ondersteuning (hardware) voor leerkrachten, schriften, knutselmateriaal, didactisch materiaal etc.

schooljaar 2018 – 2019 € 5000
schooljaar 2019 – 2020 € 5000
schooljaar 2020 – 2021 € 5000

Doelstelling 3: Financiering van onderhoud, aanpassing en restauratie les- en recreatielokalen
Kostenraming: € 12.000 gespreid over de volledige projectperiode.

Dankzij onze schenkers investeerden we 45.000 euro in kwalitatief onderwijs, ook in tijden van corona.